שבת ויקהל

1.
קהילה היא גוף.
הגוף הזה מורכב מפרטים רבים.
אנשים, אנו קוראים להם, ובצדק.
2.
אנשי הקהילה פועלים למען הקהילה, ולא למען עצמם.
פעולה למען הקהילה נתפשת במוחם של אנשי הקהילה כפעולה
למען עצמם. כלומר, הם הרחיבו את תפישת העצמי שלהם וכעת פעולה למען
הגדול יותר היא הפעולה הנכונה.
כמו תאי גופנו, למשל. אני לא מכיר תא דם שחושב: "את מולקולת החמצן הזו אשמור לעצמי,
ולא אביא אותה ליעדה".
אם יש תא כזה, אנו קוראים לו תא סרטני.
3.
ככה זה.
4.
הקהילה צריכה הכוונה. היא צריכה לדאוג לעצמה ככלל, וגם לדאוג לפרטיה, כל אחד על פי צרכיו.
כך, למשל, אומרים בנאי המשכן למשה:
"תשמע, יש יותר מדי. הם לא צריכים להביא יותר".
אז משה מעביר הודעה בכל המחנה שדי, לא צריך יותר.
והקהילה מפסיקה.
5.
בסוף תהליך ההקמה כתוב
"והיה המשכן אחד".
אחד. כולנו אחד במשכן. כולנו אחד באלוהים. כולנו אחד בכלל.
מה קשה להבין?
6.
יש מצב לריפוי.
זה אולי יקח קצת זמן. אבל יש מצב לריפוי.
7.
את ספר יונה אנו קוראים ביום הכיפורים, בתוך תפילת מנחה.
הוא  מספר לנו על חסד.
הוא מספר על מוות ועל לידה מחדש.
הוא מספר על אחריות, על סליחה, על כפרה, על עזרה הדדית.
הוא מספר לנו על הארה, ועל השמחה שבאה איתה.
הוא מספר לנו שהארה לכשעצמה היא קיקיונית, ואתה אינך ראשי לנוח על זרי הדפנה משהשגת אותה.
עליך לסלוח, לחמול, לעזור, לאהוב.
הוא  מספר שהארה היא מתת אל. יתרה מזאת, הוא מספר שהכל הוא מתת אל.
הוא מספר שמה נראה לנו כקשה ביותר, עונש, מצוקה מצוק ומצור הם בחזקת נס עבורנו.
הוא מספר שאלוהים עמל על הרע, מגדל אותו, עוזר לו לחיות, וחס עליו.
הוא בעל סבלנות רבה, אלוהים, והוא מחכה לרגע שהרע ישנה את דרכיו.
הוא מספר לנו שהחסד קודם לאמת בתוך ההנהגה העולמית.
שלוּ היינו נוהגים על פי האמת, לא היינו שורדים חמש דקות.
אלוהים אינו דוחק את האמת ואינו מעלים אותה. הוא רק לא נענה לתביעותיה המיידיות.
זמן שווה חסד. גם במחיר הצטיירותו כשקר במוחם של אנשים מסויימים.
ספר יונה מספר לנו על עצמנו, ותוך כך הוא תובע מאיתנו לחיות בַּחסד, שכן בְּחסד אנו חיים. (הראשון בפתח, השני בשווא).
8.
הולדן קולפילד הוא חמוד מאד.
לאנשים חמודים מאד קשה לחיות בתוך קהילה צבועה, או כלשונו – מזוייפת.
הולדן חולם על ביתו. אסור יהיה לדבר בבית שלו, ואם רוצים להגיד משהו, צריך לרשום אותו על פיסת נייר.
בבית שלו אסור לעשות דברים מזוייפים. רק אמיתיים. מי שאינו אמיתי לא יכול להתארח אצלו.
הולדן רוצה את האמת בכל מחיר. הוא לא אוהב כמעט שום דבר.
אחותו, פיבי, שהיא יצור מקסים ואוהב, מטיחה את זה בפניו.
הולדן, אין בו חסד. רק אמת.
ואילו היא, פיבי, מלא כל הארץ חסדה.
אם הייתי בן אדם, הייתי בוכה היום, כשקראתי את הספר בפעם השבעים.
9. 
אולי אבכה מחר.
אולי עכשיו. אבל הדמעות לא באות. עיני נותרות יבשות.
הלב בוכה. פועם ובוכה. בּוֹכֶם וּפוֹעֶה.
10.
בצלאל בן אורי. אהליאב בן אחיסמך.
בשמו של הראשון מופיעים שני גורמים סותרים: אור וצל.
בשמו של השני מופיעים שני גורמים עוקבים: אב ואח.
אצל השני האב בונה את האוהל, אבל האח הוא זה שסומך אותו.
אצל הראשון האור הוא שלי, אבל הצל הוא מאלוהים.
מה ראויים היו שני אלה להיות בוני המשכן.
רוח חכמתם תנוח עלינו ועל כל ישראל.
11.
לפעמים במסכת בת אחד עשר סעיפים יש יותר מלים מאשר במסכת בת
שלושים ושניים סעיפים.
אין  לזה שום חשיבות.
12.
בעזה שוב  נלחמים.
עזה כמוות.
מטיחים בפנינו את השואה, משל הייתי נאצי מן המניין.
אני משלם עכשיו את מחיר הטחת השואה בפני העולם.
אנו איננו נאצים, וזו אינה שואה. צריך לדעת את הדברים הללו היטב.
13.
שואה לשון השתאות.
שואה היא השתאות הנפש נוכח הבלתי מובן עד מוות.
14.
זה אינו המקרה.
אנא, השמרו בלשונכם.
15.
אדר שני בפתח. שבוע טוב.
שבוע טוב.
בחסד ובאמת, שבוע טוב.
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה שבתות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על שבת ויקהל

  1. תומר הגיב:

    שבוע טוב גם לך.

  2. מגירה הגיב:

    פוסט יפה, יפה מאוד.
    שבוע טוב לך.
    שבוע טוב לכולם.

  3. twoman הגיב:

    תודה מגירה, תודה תומר.
    תודה רבה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s