שבת בהעלותך

1.
שלום. זו מלה יפה מדי. אלוהית. מינית גם.
על שום מה אני פותח בה?
לא יודע. רציתי לומר לכולם
שלום.
כמו להפגש עם מישהו אחרי כמה זמן.
אחרי שבת.
(אחרי שבת, כידוע, באה פעמים רבות המלה: שלום).
2.
על המלה "מוֹ". מ"ם ו"ו.
אות המים ואות החיבור.
משמעותה: עצם עצמיותו של דבר, מהות הדבר. ממשותם של הדברים. תפארת ומלכות מזוווגים במו.
כך, במו ידיו משמעו: בעצם עצמיותם של ידיו. בידיים שלו ממש.
כמו: בדמיון מהות הדבר. כמוני, כפי שאני, כפי שעצם עצמיותי באה לידי ממשות בעולם, האופן שבו אני מבטא את אלוהים. מהותי.
כמו חלום. כעצמותו של חלום. וזו שאלה נוקבת, קשה, מוזרה, משונה. עצמיות של חלום? [אולי אדרש לכך בהמשך].
שמו: שהוא מו כלומר, אשר כולו מהות, עצמות, עצם עצמיותם של הדברים כולם. מקור, מעיין, חיים.
ברוך הוא ברוך שמו. והוא אחד ושמו אחד.
מ"ו. ארבעים ושש. זוגי. כאמור: מ"ם, ו"ו. זוג ממי"ן זוג ווי"ן.
עשרים ושלוש: אי זוגי.
23 כרומוזומים מחפשים את בני זוגם. מוצאים: מו.
לא מוצאים – כאב.
3.
משה, כשמו כן הוא.
[אני מסביר: כפי אשר מו, כך הוא משה. זהו אחוד בין אלוהים לבין משה. כשמו כן הוא משמעו – אדם המתאחד עם שמו בחינת אתה אחד ושמך אחד. אמשיך מיד].
4.
זו אמירה משונה ליהודי, ואנו אכן מחביאים עניין זה.
משה הוא צדיק נסתר. הסתרתו בגילויו.
איננו אומרים משה הצדיק. איננו אומרים משה הקדוש.
רק בן עמרם. רבינו.
[המשך: לכן אנו כותבים משה ולא מושה, על מנת להסתיר את מעמדו של האיש בקרב עמנו, בקרב עצמנו. כאן עולה עניין נוסף, אולי אמשיך אח"כ].
5.
עניינים רבים בפרשה. רבים מאד.
וכל העניינים כולם מתרחשים אל מול פני המנורה הדולקת בתוכי.
והכל בסימן עליה. עולים שלב, עולים בקודש, עולים ועולים.
ובתוך זה: "ובעיני משה רע". משה שלנו הטוב מוצא את הרע שבעיניו.
וזה אשר רע בעיניו: התאווה אל אשר אכלנו במצרים. מזון גשמי, מזון רוחני.
אבל עוד פירוש, עמוק מאד ומוזר אומר: חרון אפו של האל הוא אשר רע בעיני משה.
והוא מבקש נפשו למות. עד כדי כך רע בעיניו.
הוא מראה לנו את חלק נפשו אשר מדבר גם בתוך ירמיהו הנביא וגם בתוך יונה הנביא.
הוא מפקפק בה' (מאיפה תביא כל כך הרבה בשר?).
זה חלק נפשו השוכן בתוך כולנו. (והלוואי כולנו נביאים כי יתן ה' רוחו עלינו).
משה כל כך אנושי בפרשה הזאת, הקרויה בהעלתך, כי אנושי הוא נשגב מאד, עילוי של הבהמי אל האלוהי, והנפשי כבד הוא. כמאמר משה: "לא אוכל לשאת את כל העם הזה", וגם: "כאשר ישא האמן את הינק" וגם: "משא כל העם הזה עלי". משה צריך עזרה.
אנושי כל כך ויפה,
אל מול פני המנורה.
6.
אלוה מראה זעם פניו אל התאווה, אל התלונה, אל ההתבכיינות. הוא הורג בעם.
אלוה מראה חרונו אל מרים ואל אהרון. אינו הורג בהם: הולך הוא מהם. ככתוב: וילך (י"ב, 9).
אשה שאלוהים הלך ממנה – מצורעת.
איש שאלוהים הלך ממנו – אינו יכול להתפלל עוד.
משה מתפלל בעבורה, על אף שחטאה בו, בגופו. כי אשתו של אדם – גופו.
ענו הוא משה, מכל האדם אשר על פני האדמה.
7.
ההפטרה מכסה עניינים רבים מתוך הפרשה. אחד העניינים הוא כמובן, מראה המנורה.
אבל עניין אחר העולה בה הוא עניין הנבואה.
"המלאך הדובר בי", אומר הנביא זכריה. כך הוא מתאר את נבואתו. דובר בו מלאך. זה אינו השם בכבודו ובעצמו, כנבואת משה אשר דברו בה מרים ואהרן. גם אנחנו נביאים הם אמרו, והאלוהים נאלץ להתערב, לנזוף בהם – לא כנבואתו נבואתכם. בכם דובר מלאך, אתם חולמים חלום, מראה אתם רואים.
אבל הוא,
בכל ביתי נאמן הוא.
אבקש להדגיש את המלה "בכל". אין חלק בביתי, במשכן העדות, אהל מועד, הנסתר מעיני משה. בכל ביתי נאמן הוא. בחלום ובמציאות.
[עצם עצמיותו של חלום: נבואה; עצם עצמיותה של נבואה: מציאות; עצם עצמיות המציאות: י – ה – ו – ה ].
במו פיו מדבר אל משה, נותן לו שלום.

8.
[שטף דם בעין. אולי מפאת התבוננות יתר במסך, אולי מעייפות, אולי העולם מדמם אל עיני, את עיני].
[סעיף 4 : לא הרחבתי].

9.
האם יהיה קהל באולם,
בהעלות המסך מעל
פני?

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה שבתות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

13 תגובות על שבת בהעלותך

  1. ARE הגיב:

    שתיים מרגש ביופיו ובעמקותו.
    וגם הוא זוגי. והוא גם בית.
    וכמהותו של פרקטל (כלומר, כל חלק מן החיים), מייצג את הפוסט כולו (כלומר, את כל החיים) ומכיל את עצמו עוד ועוד פנימה.
    גם ההבחנה בגישה הישירה של משה אל כל היקום מרגשת.
    תודה.

    כמה שאלות והארונת אחת:
    2. שֶׁמוׁ/ שְׁמוׁ – אם אכן מניפולציה, ראויה. או שמא לא הבנתי?
    6. מרים היא אחות משה, הלא כן?
    2. מיד צף ועלה לו זכרון ה"מו" הזני. מבוטא יותר דומה לMU, ומשמעותו: הכל. או: כלום. וגם משמש כצליל מטופש בדומה ל: אה.
    .
    {פתאום דם טרי בעין. משהו שאתה רוצה ולא רוצה לראות?}
    .
    שבוע טוב, טוּמֵן יקר.
    תודה לך ועליך.

  2. twoman הגיב:

    תודה.

    אפשר מניפולציה. דרוש, אני אומר. או אולי פרשנות. (ודגש חזק ב-מ' של שֶׁמּו).
    מרים אחות משה, ודאי. אלא שדברה באשתו, ולכן פגעה בגופו.

    כן, גם לי עלה הזכרון הזה וכן, יש משהו שרוצה ולא רוצה לראות.

    שבוע טוב. שבוע טוב.

  3. twoman הגיב:

    בנותיו של לוט משכרות אותו למען יחיו את העולם. נראה כי בתמימותן סברו שבא העולם אל קיצו, וכי עליהן לעשות מעשה קיצוני.

    שם הבן הראשון הנולד מיחסים אלה: מו-אב. כלומר, בעצם עצמיותו של אב.
    במו אבי הבאתיו לעולם, אומרת הבכירה.
    שם הבן השני: ע-מו-ן. אבל אני אכתוב עמון ואפרש: עם-און, שפירושו: אונו של אבי.
    כך מעידות השתיים על מעשיהן בשמות הבנים.

    וממואב באה רות. וממנה דוד.

    ואלה, המואבי והעמוני, אסורים לבוא בקהל ה' לעולם.

    רציתי להוסיף.

  4. מגירה (מחשבות אמצע שבוע) הגיב:

    שבוע פוגש שבוע
    שבת נושקת לשבת
    (כבר ביום רביעי)
    מה שהובטח למה שהופר.
    (הזמן מעגלי, כך אומרים
    ועל כן קפוא ונצחי)
    הזמן, ערב יום רביעי ארוך
    תקוות תחילת השבוע
    לאט שוקעות.

    כבר לא נספיק.

  5. twoman הגיב:

    אתה יודע, בערב יום רביעי אני מרגיש כבר את סוף השבוע הבא.
    השבוע עצמו נגמר לי ביום שני.
    לפעמים, איני יודע מתי, איני יודע מתי.
    לפעמים, החודש הבא חלף, ומונח כאן, אצלי, בשידה שבסלון, ואז אני יודע שלא אמות בחודש הבא, שהרי הוא חלף.
    לפעמים הרגע הבא מסרב להגיע, ואני יכול להתפלל ברגע הזה.
    לפעמים איני מתפלל שיהיה טוב יותר ברגע בא. לפעמים אני מבקש מן הרגע הבא, שיהיה האחרון ברגעי שבכאן.
    אבל עכשיו טוב.

  6. מגירה הגיב:

    בשנה שעברה (במקרה או לא במקרה כמו עכשיו, גם בתקופה של מבחנים)
    דיברתי עם חבר על תחושות דומות

    אמרתי לו שיש לי תחושה של מרוץ אינסופי אחר מטרה שלעולם לא תושג באמת
    ושזה לא רק המבחנים זה החיים
    הוא אמר לי:
    – "לתקופת המבחנים לפחות יש סוף ברור, ותחנות עצירה
    לחיים אין".
    – "גם לחיים יש סוף ברור רק לא ידוע" , השבתי
    – "לפעמים אני רוצה לחיות בעולם של הקטקטים
    'רק דבר אחד ידוע שהכל יסתיים בשלום'
    טריטרללהלרללה טרילי".
    והוא אמר לי שהוא חייב לחזור ללמוד
    כמה שעות אחרי השיחה הזאת הוא ירה בעצמו.

  7. twoman הגיב:

    אוי אוי אוי.
    טעות גדולה לדחוק את הקץ.
    כואב כל כך.
    כואב כל כך.

  8. ARE הגיב:

    מסכימה עם הכאב.
    עלו בי זכרונות רבים ועמוקים.
    קשה לי עם ההגדרה של טעות. מי יודע. מי יודע.
    אחרי הכל, הכל אינו אלא משחק.

    ממהרת לשחרר את הזכרונות ואת המקום הזה.
    אעבור לתגובה אחרת כדי לשאול את שרציתי.

  9. ARE הגיב:

    התוספת בעקבות בנות לוט:
    הרבה רוך וחמלה יש בך, טוּמֵן, שהלכת אל תוך בנות לוט להבין מדוע נהגו כך.
    כל כך יפה מצידך. תבורך.

    לא הצלחתי להבין (שילוב של הבורות הטבעית שלי עם חוסר זמן וזמינות לקויה של משאבים):
    דוד המלך מוצאו ממואב.
    "ואלה, המואבי והעמוני, אסורים לבוא בקהל ה’ לעולם."
    איך זה מסתדר?

    ותודה על הארותיך הקודמות.
    גם תודה בכלל.

  10. ARE הגיב:

    זמן:

    עוד אחד מן הנסיונות שלנו לתת סימנים אחידים למציאות המשתנה.
    פיקציה שיצר האדם כדי להקל את התמצאותו הלקויה באחדים מן הממדים.
    מהו משקלו של אדם רזה מאד, הנושא עולם שלם של צער בלבו?
    וזה שנפשו מלאה שמחה גדולה?
    אחר, גופו נמוך קומה אך נפשו מטיילת בפסגות הבנה.
    וכבר מזמן ניתנה הדוגמה, כמה זמן אורכת דקה לאדם עירום:
    א. כאשר אשה יפה ישובה בחיקו
    ב. כאשר הוא יושב על תנור חם
    .
    (הידד לי, איך התאפקתי לדלג מעל שאלת הגודל!)
    (צוחקחקת מאד)
    .
    ובאמת: מה ערך ליחידות הנקובות? לא יותר מזה של חתול מת, בעצם.
    .
    הלוואי, שבמהרה יבוא היום, בו אדע לתרגם הבנה זו גם אל תוך רגשותי העמוקים ביותר.
    .
    לילה טוב, ידידים.
    אתם קרובים לי מאד כעת.

  11. מגירה הגיב:

    תודה רבה ARE
    גם לי היה קשה עם המילה טעות
    למרות שצודק טומן שזה לדחוק את הקץ
    (עבור אחדים מאיתנו במשמעות המקורית של המשפט -הגאולה)

    הנה עברה שנה ויותר
    ואני באותו מקום כותב אותם דברים
    והוא..

    (דוד גם נשא שתי אחיות)
    חז"ל דרשו 'מואבי' ולא 'מואבית'

  12. מגירה הגיב:

    וההפניה שלצערי לא פעלה היתה לגליון 34

  13. ARE הגיב:

    תודה על ההפניה. נראה גליון מרתק.
    .
    אין לי להציע לך אלא את המבט (הרגיל אצלך בודאי): איש בדרכו ואני בדרכי.
    "ובחרת בחיים".
    קשה מנשוא, לעתים, ובכלזאת – שווה.
    .
    בוקר טוב לנו כאן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s