שבת שלח לך

1.
"…ועשו להם ציצת על כנפי בגדיהם לדרתם…
…וראיתם אתו וזכרתם את כל מצוות ה'…
…ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זנים אחריהם…
…אני ה' אלהיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלהים אני ה' אלהיכם".
2.
אמת (אני צועק).
3.
למה פרשת ציצית בסוף פרשת המרגלים? (אני שואל).
4.
אולי אחכה קצת לפני שאענה. (אני מחפש דפוס לעבוד על פיו בפוסט הזה).
5.
נראה לי שמצאתי. הצהרה, סוגריים המתעדים את מצבי באותו הרגע, מעבר לפסקה הבאה. (אני תוהה אם להמשיך עם זה).
6.
ובכן, החלטתי שלא להמשיך עם זה. (על שום שזה נראה לי מיותר, מעיק, מעצבן).
7.
תמיד אתה עושה את זה. את מה? (אני שואל).
אני מסתכל בצמד המלים את מה ומצרף אותן יחד. אתמה. זה כל כך יפה. כמעט שטותי, אבל יפה.
מטרידה אותי מאד פרשת האיש המקושש עצים בשבת. מה פתאם הלך וקושש עצים בשבת?
ישנם מדרשים רבים, אבל נראה לי לומר שהעצים היו מוטלים על הארץ כך שהיו מפגע לבני אדם, מוקשים יקושים, ועל כן אספם, על מנת שלא יפריעו לבני ישראל ההולכים למקומות רחוקים בתוך המחנה. והיה קשיש האיש, ודרכו של קשיש קשה היא מדרכו של צעיר. ועשה מאמץ לסלקם מדרכו, ולא התכוון להשתמש בהם כאמצעי בעירה לצורך חימום, או כחומר ביד היוצר, שאולי היה אמן המגלף בעץ. אינני יודע. אני מתקשה לקבל את אי שמירת השבת על ידיו, ואני עושה כל מאמץ למצוא הסבר למעשיו. אולי לא ידע ששבת היא.
ובכל זאת יצא המשפט להורגו.
יש במקורות האומרים כי זה האיש הינו צלפחד בן חפר, אשר הכרנו דרך סיפור בנותיו, בנות צלפחד.
8.
משה שולח אנשים לתור את הארץ, לראות הטובה היא אם רעה, ואיך העם היושב בתוכה, ואיך פריה.
זה, פחות או יותר, מה שהם עושים. מדוע פחות או יותר? משום שהם לא תרים את הארץ. הם תרים אחרי לבבם ואחרי עיניהם. כעת מובן הקישור לפרשת ציצית, המצווה עליך, בן האדם, שלא לעשות כן, אלא לזכור את יום צאתך מארץ מצרים, ולעשות את כל המצוות המוטלות עליך, בן האדם, למען תהיה קדוש, אדם.
המרגלים רכי לבב המה, אולי כפי שהיינו מצפים מבני אדם עם מוסר עבדים הבאים אלי חופש. הם רוצים אחורה פנה, כל המשימה נראית קשה מדי, היצר פועל בכח רב והם נכנעים לפניו. עבדים החוששים מן החופש ומבקשים לרצוע אזנם תחת משקוף הדלת של אדונם.
9.
זוהי הנשמה ברדתה מתחת כסא הכבוד אל העולם הכבד, הגשמי. היא אינה רוצה את העולם הגשמי, היא אינה רוצה בגוף הזה, המגושם, החולני, הפגיע, מלא בליחה ובריחות רעים, הבטחה למכאובים, לעקות ולמועקות. אבל היא יורדת ומתיישבת ברחם. ארבעים שבועות ברחם משולים לארבעים השנים במדבר (גימטריה:רחם). במהלכם לומדת הנשמה לשכון בתוך העֻבָּר (זה אשר עובר, מדבר עברית, עברי) ושניהם יחד (העובר והנשמה) לומדים את החוקים ואת המשפטים המוטלים עליהם. בתוך כך הם ניזונים מן השליה. זה משה (גימטריה: שליה). עשרה חלקים מן הנשמה מוציאים דיבת הגוף רעה, ושני חלקים מחייבים אותה על פי משפט האלוהים.
10.
אומרים יהושע וכלב: "אל תראו את עם הארץ כי לחמנו הם סר צלם מעליהם וה' אתנו אל תיראם".
לא למראה עיניים. לא לפחד ולמורך הלב. בעצם הם אומרים: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם".
סר צלם מעליהם, הם אומרים. הצל שהפחיד כל כך הלך לו. וה' – הוא איתנו. הם הולכים אחרי הדעת, ולא אחרי הידענות. הם יודעים בכל ישותם כי השם עמהם, וכי ההבטחה לא תופר, וכי גם בגיא צלמוות לא אירא רע כי אתה עמדי.
אם כן, צלפחד בן חפר היה האיש. צל, פחד, חפר.  כשמו כן הוא.  חושש שמא לא יחם לו, חושש שמא יכשל במכשולים, חששו מטיל עליו צל כבד, ודוחק אותו מבטחונו בה'. משנדחק בטחונו הוא יוצא לתור אחרי לבבו ואחרי עיניו. אחרי לבבו – ששלחו לקושש עצים שמא יחסר לו לאיזה צורך; אחרי עיניו, שחיפשו ותרו אחר אותם העצים. חטא אחד הוא למרגלים ולמקושש.

11.

אני מרגיש סופר דוס אחרי הדבר הזה. אינני יודע אם זה נכון אם לאו. ישנן דרכים רבות להיות דוס. היום סטיתי אל החמוּר, אל החרדי. אבל מחר אחזור אל דרכי. יום אחד אחזור בתשובה ואלבש את הבגדים הלבנים, ועל גופי ציציות, ועל ראשי כיפה לבנה גדולה, וזקני יגדל פרא. אבל אעשה זאת בדרכי. אני מתפלל שתהא דרך זו טובה לי ולבת זוגי אם תמצא, ולרבים אחרים. שתהא דרך זו זרועת עצים מניבי פרי, וחיטה ושעורה וגפן, ותומכות רבות יהיו בה, בדרך, ותמרורים רבים, ואור גדול יאיר אותה, ותהא ישרה היא וקלה להולכים בה.

שבוע טוב ומבורך.

פוסט זה פורסם בקטגוריה שבתות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על שבת שלח לך

  1. פינגבאק: לקראת שבת שלח לך | פורקת ALL

להשאיר תגובה

