שבת נח

1.

קניתי תנ"ך חדש. יפה הוא. בשוליו הערות. בין ההערות אפשר למצוא גם את השנה שבה מתרחש הארוע.

מניין השנים לבריאת העולם, כמובן.

כך למשל, בפסוקים הראשונים של פרשת בראשית מסומנת השנה בסוגריים מרובעים כך: [שנת 0].

סוף פרשת בראשית מסומן כך: [1556].

כלומר, פרשת בראשית לבדה משתרעת על פני 1556 שנים.

2.

בסוף התורה, בפסוקים האחרונים של ספר דברים, מופיעה השנה 2488.

3.

כלומר, בעוד פרשת בראשית לבדה מכסה 1556 שנים, כל 53 פרשות התורה האחרות מתרחשות על פני 932 שנים. פחות מימי חייהם של מתושלח, ושל ירד, למשל. (ירד זה איש, אבא של חנוך).

4.

לפיכך, כפי שכבר כתבתי, אבחן את כל פרשות השבוע לאורה של פרשת בראשית, שהיא עמוקה מאוד, והנסתר שבה רב לאין שיעור על הגלוי.

5.

זרעיה של פרשת נח זרועים יפה יפה בפסוקים האחרונים של פרשת בראשית* – שם נעצב ה' אל לבו על אשר עשה את האדם בארץ (האם תוכנן האדם במקור לחיים שמיימים? או אולי מימיים? מעניין). על כל פנים, ה' מחליט למחות את יצירתו זו מעל פני האדמה. על הדרך, כך נראה, הוא מואס בכל החיים כולם, ומחליט להרוג את כל אשר נשמה באפו. אבל, שביב של תקוה, נח מוצא חן בעיני ה'.

כך מסתיימת פרשת בראשית.

דבר זה מעניין מאד הוא, שפרשת בראשית נפתחת בבריאת העולם, ומסיימת בכוונה להרוס אותו. כשלון מסויים, היינו אומרים.
*על מנת להיות מדויק יותר אכתוב כאן, כהערה, כי זרעיה של פרשת נח נזרעים עוד קודם לכן. אני מניח שנוכל למצוא אותם במלים:

"בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ".

שהרי במלים אלה נזרעו זרעיהן של כל הפרשות כולן, ושל הנביאים, ושל הכתובים, ושל חיינו אנו, כאן ועתה.

6.

כשאנחנו שוברים את הכלים, ובתוכנו מחרימים את העולם כולו, נפרעים מן הכל ונותרים בלבדותנו, אנו פעמים רבות מצרפים "חוץ מ…" מנחם שכזה. ה"חוץ מ…" הזה, יש לו תפקיד מכריע. הוא מותיר אותנו באנושיותנו, הוא מזכיר לנו שיש מישהו או משהו שאנו אוהבים, שלא היינו רוצים להשמיד את כל היקום שתחת רגלינו. הוא עוזר לנו להרגע בסופו של דבר, ולשוב ולהתנסות בדבר הזה – יש הקוראים לו חיים.

כך, אני חש, נוהג אלוהים. מצער על התנהגות האדם הופך הדבר להשמדה כללית של כל החי.

חוץ מנח.

איזה מזל.

7.

נח, שם, חם, יפת. ראשי תיבות: נחש"י. שוב עולה הנחש על התיבה. ושוב האישה. והפיתוי, שנמצא אצל יפת. סיפור גן העדן כמו חוזר על עצמו, בגרסה אחרת. והאות י', כמובן, שאלוהים נמצא שם גם.

לכן יבוא אחר כך הציווי: פרו ורבו ומלאו את הארץ, משל היו כל אלה החיים, ארבע נשים וארבעה גברים, אדם וחווה ממש.

פעמיים בא הציווי, כאילו הבין אלוהים את אשר עשה, כמה גדול הוא המוות שהביא על העולם, והוא מאיץ בהם לפרות ולרבות, לחדש את החיים, מכסה את מעשהו זה, הנמהר. לפחות לעיני האנושיות.

8.

שאלה ששאלתי אך אתמול, מדוע שאחשוב שמשה דבק בחיים בכל נימי נפשו?

כאן, בפרשת נח, התשובה. אל נא נחזור על הדבר הזה, אומר משה לאלוהים, בא נספר סיפור אחר.

9.

עוד:

הכנעני יולד את חת ואת היבוסי ואת האמורי ואת הגרגשי ואת החוי. אנו כובשים את ארץ כנען, שבה חיים אחים זה לצד זה, ועמם אביהם.

ואצל ניניו של שם נפלגה הארץ.
10.

בבבל בלל ה' את שפת כל הארץ.

וכך מנסים חכמינו הבבלים בתלמודם לאחדה.

התלמוד הבבלי הוא התיקון לבלבולי בבל. שהתיקון הוא תמיד במקור, ולא ביובלים.
11.

סליחות על עשרת אלפים הנושאים שהותרתי לזמנים אחרים.

שבוע טוב, שבוע טוב.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה שבתות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על שבת נח

  1. ARE הגיב:

    1.
    תתחדש. אני בטוחה שכולנו נהנה מהתנ"ך החדש שלך.

    3.
    1556 (שנות בראשית) = א'תקנ"ו. אפשר לקחת את זה ל"אתקנהו", אך גם כך זה די יפה. לא?

    6.
    "חוץ מ…" המשהו (ועדיף שיהיה מישהו) שעומד מול "כל ה…" שריפת כל מה שכתבנו, ניתוק קשר מכל עברנו, המתת כל בשר אשר בו רוח חיים.

    עדינה ומדויקת אבחנתך, שהוא הגשר שלנו בחזרה לחיים.

    7+.
    את הברית הזאת כורת אלהים בינו ובין כל בשר אשר על הארץ. היא משהו הרבה יותר בסיסי ומחייב (בריאתי?) מאשר ברית עם אדם אחד, ואפילו עם כל זרעו.

    ההבטחה האלהית כאן היא לכל החי. זה עמוק מאד.

    8.
    כשאתה כותב על משה ואלהים, זה כמו שמישהו מספר חוויות מהחבר'ה. הסיפורים הקטנים האלה שלך תמיד ממלאים אותי בפליאה וברכות.

    10.
    אולי בסיפור בבל הבין אלהים את עצמתה של השפה המשותפת וברא, בדרכו שלו, את ההכרח להקשיב.

    תודה.
    התחלה נהדרת לתנ"ך חדש.
    שבוע טוב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s