שבת וירא

1.

שרה קמצנית היתה. כך מספרים המספרים.

על מה ולמה?

על כי זרז אותה אברהם: מהרי.

היה לה זמן. אבל הוא, לא היה לו.

2.

אולי רק באותו רגע נקמץ לבה, אולי עלו לנגד עיניה תשעים שנותיה,

עקרותה,

הבית שהשאירה מאחור, בעבר הנהר.

וקשתה עליה מלאכת הכנסת האורחים.

קשה להכניס אורחים.

3.

יפה היא המילה אורחים.

פירושה: אלה הבאים מן הדרך.

פירושה: בני האדם באשר הם.

פירושה: חיים, חברות, שמחה, עצבות הבאה עם הפרידה, עם המוות.

4.

שוב אנו  נתקלים במילה "חיה" בהקשר של לידה וחיים.

פעמיים אומר הכתוב: "כעת חיה".

לא ארחיב כאן שוב.

אבל אומר כי קשה לי עד למאד מאד לדמיין אישה בת תשעים

כורעת ללדת.

לא. אינני יכול לדמיין זאת כלל.

5.

הויכוח בין אלוהים לאברהם מלמד אותי את הדברים הבאים:

אברהם הוא נושא ונותן קשוח מאד.

הצדק עומד לנגד עיניו תמיד.

אלוהים הוא רך ככבשה.

אבל גם לו יש גבולות. עשרה. לא פחות.

טולקין למד היטב את סוד ההנשיאה והנתינה של אברהם. הוא יישם אותו יפה בהוביט. שם גנדלף הוא אברהם. ביורן הוא אלוהים. זה קטע נחמד.
6.

הויכוח הזה, יש לו השלכות לגבי ההמשך.

כמו אומר אלוהים לאברהם: איש עקרונות אתה. החיים חשובים לך כל כך, עד כי אני עצמי אכנע לדרישותיך בדבר אנשי סדום החטאים שאותם אני מבקש להשמיד.

מספר לנו הכתוב כי אברהם עושה דבר שאיננו נתפס בכלל. הויכוח הזה אינו עניין של מה בכך.

בסופו כתוב: ואברהם שב למקומו. והרי ברור שעל מנת שישוב למקומו עליו לצאת ממקומו. לצאת ממש, מעורו, על מנת לעמוד מול האל.

ואכן האל מעריך את הדבר הזה. אבל הוא שומר עוד קלף אחד להמשך.
7.

ושוב שרה נלקחת לבית מלך. והפעם הלקח הוא אחר.

"כי אמרתי רק אין יראת אלוהים במקום הזה. והרגוני".

במקום שבו אין יראת אלוהים, קל להרוג אדם אחר. על דבר אשתו, או על כל דבר אחר.

כך, למשל, סדום.

8.

ואלוהים מוציא את הקלף הנותר.

לך,העלה לעולה את בנך.

אברהם, שחרף נפשו ממש, בהגנה על אנשי סדום החטאים, דומם.

ללא אומר ודברים הוא קם בבוקר השכם, עושה את אשר עושה, והולך לעקוד את בנו.

מחשבותיו נודדות הרחק הרחק.

וכעבור ימים שלושה מרים את עיניו ורואה, ממרחקי מחשבתו, את המקום.

לכן כתיב: "וירא את המקום מרחוק".

9.

נמאס לי לכתוב. אני חושב על חופשה ארוכה. של שנה. או של עשרים שנה. או של חמש מאות.

אולי יום אחד אצא לחופשה. אולי יום אחד אחזור.

אבל אינני יודע עוד. וקריאתי כבר נתיישנה.

לקחתי על עצמי עול גדול.

אין לי כח לכתוב עוד.

לא כאן.

אם אחליט לפרוש, אכתוב פוסט פרידה.

אם לא, אמצא כאן גם בשבוע הבא.

10.

אבל היכן נכנסת פרשת בראשית? זה די ברור. היא לא נכנסת, היא מכילה.

אז היכן הקישור?

בפרשת בראשית 1931 מלים.

עד כאן מגיע הטירוף שלי.

לא אדרוש מעצמי דבר בשעה זו.

11.

שבוע טוב. שבוע טוב.

פוסט זה פורסם בקטגוריה שבתות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על שבת וירא

  1. אורי הגיב:

    שלום ידיד רחוק קרוב.
    מכיר את העול שלפעמים צץ מתוך ההתחייבות לכתוב. להקריב מילים על מזבח וירטואלי.
    אני אשמח אם תמשיך לחבר אותי אליך ולפרשות וגם אשמח אם תדע לקחת חופשה כשצריך ולא לעבוד אף פעם על אוטומט.
    בידידות ואהבה,
    איש סדום, אורי.

  2. אמה שם-בה הגיב:

    בעדינות איתנו. בעדינות.

  3. ARE הגיב:

    "מהרי", נשמעת הקריאה.
    זו אני.
    הנני ובאתי.

    כארץ הפלאות היה לי המקום הזה, מאז שברצוני באתי לכאן.

    זה האחו שבו רועות המלים, מתאבקות ומתאווררות, משחקות מחבואים ומוצאות אותי.
    כאן קוראים בזִקְנֵיהֶן של אגדות מה אכלו לארוחת בוקר.
    כאן מחזיקה מלה את קצה היקום בזנבו ומנדנדת אותו משל היה פעוט צוהל.
    במקום הזה פועם הזמן ביחידות של אחת, השונות זו מזו באורכן ובעומקן.

    כאן, בדיוק, מצא לבי הדהוד עמוק לתדר פנימי מוכר. רבים משיעורַי בזמן הזה היו שלובים במלים שנכתבו ונקראו כאן.

    לבי מבקש לומר: לא. עוד לא. עוד קצת. עוד שבוע אחד או חודשיים. או אלפיים שנות.
    וגם יודע: שלך הוא. ממך ואליך.

    איני יודעת מדוע כה ממעטים להגיב לך.
    רבות אני תוהה על כך.
    דווקא נכון, שיהיו דבריך נאמרים לא בראש חוצות כי אם במקום שאינו סואן.
    קרי: טוב בלוגלי מישראבלוג בקפה דה תפוז.
    ובכלזאת.

    כך או כך, אני מודה
    לך ועליך.
    מעתה ועד עולם.

    שבת שלום, יקירי. שבת שלום.

  4. מגירה הגיב:

    טומן
    שבת שלום

להשאיר תגובה

