שבת ויחי (ושמה קברתי את לאה)

1.
שבת שבת, אומר הזהר, את היא היום השביעי הקדוש, את מעוטרת בשבעים עיטורים, ובך נשלם שמו העליון והקדוש בכל הצדדים,
ומאירות כל מדרגות הקודש.
והכל בחדוות הברכות, ובקדושה על קדושה ותוספת קדושה.

2.
אם כך, איך זה שהשבת שלי נראית כמו חורבן, כמו מדבר, כמו שברי אנייה טרופה בלב ים?

3.
אומר לכם כיצד:
אכתוב שוב את השאלה מסעיף שתיים, אבל אכניס שינוי קטן:
איך זה שהשבת שלי נראית כמו חורבן, כמו מדבר, כמו שברי אנייה טרופה בלב ים?
השלי הזה מראה כי אינני מבין שהשבת איננה שלי. שהיא איכות לכשעצמה, שהיא ממנו ורק אליו היא הולכת. אני מכניס את עצמי, ומשליך עליה מכשלונותיי, מעצבוני, מחיי.
אבל באמת עלי להשיל את עצמי מעצמי, ולהניח לשבת להיות אשר היא. אז השבת לא תדמה בעיני לעצמי, אלא תראה כמות שהיא:
שמו הגדול נשלם בכל צדדיו, והכל (שרוי) בחדוות הברכות.

4.
חדוה עניינה שמחת האִחוד: זיווג בין איש ואישה, בקדושה. זו חדוה.
ח"ד – אחד (כמו חד סטרי).
ו"ה – זה האחוד ממש.

5.
פרשה:
יעקב מת. לפני מותו הוא מברך את בניו, ומצווה אותם לקבור אותו במערת המכפלה.
הוא אינו מסתפק בכך, ומזכיר להם את אשר הם יודעים היטב:
את המקום: "במערה אשר בשדה המכפלה אשר על פני ממרא בארץ כנען"
את הקושן, את הבעלות: "אשר קנה אברהם את השדה מאת עפרון החתי לאחזת קבר"
את הסיפור: "שמה קברו את אברהם ואת שרה אשתו שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו"
ואת הבינה, את העצב והצער, את הסליחה: "ושמה קברתי את לאה".
והוא שב ומזכיר את האמת: "מקנה השדה והמערה אשר בו מאת בני חת".

6.
יעקב אוהב את רחל. פעמיים הוא קורא לה: אשתי. וגם אומר הכתוב (זה דבר השם, זה משה): רחל אשת יעקב.
ועל לאה לא אמר.
עומד קבר רחל במקומו ועומד קבר האבות במקומו
ויעקב נדרש להחליט היכן להקבר:
בקבר אשתו, או בקבר אבותיו.
הוא נקרע בין האהבה לבין החובה.
הוא נקרע בין הפסוקים:
"על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד";
"כבד את אביך ואת אמך".
הוא בוחר: קדמה חובה לאהבה.

7.
ולומד כי אהב גם את לאה.
וכי בחייו נסתרה ממנו עצמו אהבתו אליה. אל לאה.
"ושמה קברתי את לאה".

8.
מלחמה. שורש ל.ח.מ
בעברית נלחמים על הלחם. בערבית זה נשמע כאילו נלחמים על הבשר.
בעברית, אש המלחמה מלחימה אותנו זה לזה, ואף לאויבנו מלחימה אותנו.
מלחמה, על זוועותיה, מחברת שניים לאחד.
יש נקודת חיבור. או כמה נקודות.
אור המלחם חזק מאד, ואסור להתבונן בו ישירות. זה מעוור.
זהו אור זוהר מאד. הרתך חייב להזהר מאד.
יש להרחיק ילדים, שעינם נמשכת אל האור הבהיר הזה.
יש להזהר במִלים, ולהמנע מהשוואות גסות.
חובה לדעת שהשמדה איננה מלחמה, ועניינה אחר בתכלית.
חובה לדעת על מה נלחמים. חובה לדעת כי ללחימה תהיינה השלכות.
חובה עלינו לדעת את האמת, ולנהוג על פיה.
חובה עלינו להקשיב לאמת בזמן אמת, ולפעול על פיה גם אז.
אסור להכנע למורך הלב. אסור.
לכל זמן. עת מלחמה.
עוד יבוא עת השלום.

9.
החכם פותח את חלוקת העתים כך:
עת ללדת ועת למות.
זו התשתית.
הוא מסיים כך:
עת מלחמה ועת שלום.
עת השלום קרובה.
עכשיו עת מלחמה.

10.
עת יעקב למות. עת יוסף למות.
שלום להם.
עת משה להוולד. שלום לו.
שלום לספר בראשית.
שלום לספר שמות.
אותה ברכה במוות ובחיים.
שלום. שלום.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה שבתות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על שבת ויחי (ושמה קברתי את לאה)

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    שלום.

  2. cman הגיב:

    יום יבוא,
    והשבת שלי תהיה שלו,
    ורוצוני יהיה רצונו.
    ונהיה אחד.

    אמן.

  3. twoman הגיב:

    "שלום," אמר להן בקול לאה והטיל את התרמילים על שולחן העבודה ונכנס לפנים הבית. "שלום," אמר לרבקה הנרעשת שראתה אותו עבר על יד דלת חדר השינה שלה. "שלום," אמר לאאורליאנו ליד שולחן הצורף וכל חמשת חושיו דרוכים. הוא לא התעכב ליד איש. הלך היישר למטבח, ושם עמד בפעם הראשונה בסופו של מסע שהתחיל בסופו האחר של העולם. "שלום," אמר.
    .

     .

     .

    (מתוך מאה שנים של בדידות, ג.ג. מארקס, עמ' 85. תרגם ישעיהו אוסטרידן)

  4. ARE הגיב:

    שלום.
    שָׁלוּ-מ.
    שָׁ-ל"ו-ם.
    מה למעלה? מי למטה?
    עת מלחמה ואת שלום.
    די לעבוד ועת לישון.

    (לא הצלחתי למצוא גירסה מלאה של השיר שובר הלב הזה.)
    (וגם לא מלים לומר על "ושמה קברתי את לאה", שובר הלב *הזה*.)

    הנה מה שמצאתי:
    שלום,
    תודה הרבה
    ולילה טוב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s