אין איל (בראשית א' א')

 א.ר.ו.כ. וכו'.

א) בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ

אינני יכול להתחיל כאן אלא עלי להתחיל שלוש תיבות קודם לכן ולכתוב כך:

לעיני כל ישראל, בראשית, ברא אלוהים את השמים ואת הארץ. פירושו: לעיני כולנו ישראל, בתחילת הדברים, ברא אלוהים את העולמות כולם.

כלומר, קדם ישראל לבריאה. ולא זו בלבד, אלא שכל ישראל עמד וחזה בעיניו כיצד בורא האל את עולמו. ולכן נקרא בורא שאומר: בא וראה. למי אמר? לישראל אמר. דבר אחר: שאומר – בו ראה, שבתוכו של הקב"ה ממש חזה ישראל בעיניו כיצד פינה מקומו לצדדים ושם באו הדברים לידי הגשמה. ובו וממנו הראיה בכלל ובו וממנו כל הדברים כולם.

על כן עדים נקראנו ואנו מעידים פעמיים בכל יום בקריאת שמע: שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד. זו העדות. וזו עדות ראיה. ועל כן אנו אומרים שמע: שראינו את הקולות. לראשונה אנו מוצאים את תיבת קול בתורה בפרק ג' דבראשית: וַיִּשְׁמְעוּ אֶת קוֹל ה' אֱלֹהִים. הקול הראשון הוא קולו של ה' אלוהים. הקול השני הוא "קול דמי אחיך". ואילו הקולות הראשונים הם: "וה' נתן קולות" (שמות ט').

ראינו את הקולות הללו ועל כן התחייבנו בכל כוחות נפשנו לקב"ה. ועוד על כן אנו ישראל ערבים זה לזה וזה בזה.

עוד. כעת אפשר ללכת צעד  נוסף לאחור: משה – לעיני כל ישראל – בראשית, ברא אלוהים. זהו פירוש כפירה שאומר שבראשית הדברים משה הוא שברא את אלוהים לעיני כולנו ישראל. דבר זה אין הדעת סובלת ועל כן הוא נכנס בפירוש זה לתורה, כי את אשר אין הדעת סובלת אנו חיים בכל רגע מן הרגעים. פירוש זה לתורה מתבסס על מרכז הכובד של בן האדם, מהותו, יתרונו מן הבהמה. וזהו יתרונו: סתירה. וזהו יתרונו: אַיִן. אבל אַיִן הוא סתירת היש ועל כן יתרונו הוא אחד.

"ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל – בראשית". פירוש זה אומר שבראשית כל הדברים נהג משה לעיני כל ישראל ביד חזקה ובמורא גדול. גם זהו פירוש כפירה. פירושי כפירה אלה נולדו מכך שסופה של תורה נעוץ בתחילתה, ואני מתחיל את הקריאה לפני תיבת בראשית. כך מתגלים הדברים כפי שרשמנום: ישראל קדם לבריאה. משה קדם לבריאה. משה הנהיג ביד חזקה ובמורא גדול. משה ברא אלוהים.

ברא פירוש פינה, הוציא, הותיר חלל ריק. בראשית ברא אלוהים – בתחילת הדברים כולם פינה אלוהים מקום שבתוכו צצו והופיעו כל העולמות כולם. לעיני כולנו ישראל עשה כן, פינה את עצמו, צמצם לצדדים, וכל העולמות כולם הופיעו במקומם. יצר חיץ והבדלה בתוך אחדותו, שבהם, כביכול, הוא איננו.

אם נקח את הפירוש: משה – לעיני כל ישראל – בראשית, ברא אלוהים – הרי שמשה לעיני כולנו ישראל, בתחילת הדברים, פינה מקום לאלוהים, או פינה את אלוהים ממקומו, על מנת שיתרחשו הדברים העתידיים. זה פירוש בעל ניחוח נוצרי, ואין מקומו בספר כלל. אבל הוא נמצא. אין אנו מייחסים לו חשיבות, אלא זאת שהוא נמצא.

בראשית פירוש בתחילה. מדרש: אל תקרי בראשית ברא, אלא בראשי תברא. כלומר, אין לו לאדם יכולת להתקיים ללא תודעתו, והדברים רוחשים בתוך ראשו.

את השמים ואת הארץ פירוש את העולמות כולם, שנבראו תחילה. (את האור לא ברא כי אם היווה מתוכו באמירה (ויאמר…יהי). נבראו רק שמים וארץ, התנינים הגדולים, החי שבמים ובאוויר והאדם (שרק באלה נאמר ויברא). מדרש: את השמים ואת הארץ: את השכל ואת הגוף. ושני אלה – ידיעתם שוכנת בראש, בשכל. כלומר, בראשי תברא אלוהים את השמים ואת הארץ – בתודעתי תפנה מקום לשכליות, לרוחני, וגם לגופניות, לחומרי.

עד כאן קיצור פסוק א'.

 

 

 

הערה, תשרי התשע"ח (09/2017)
דברים אלה נכתבו לפני לא־מעט שנים, לפני שקיבלו הפירושים תבנית וצורה קבועים יותר. לאט לאט, מן הדברים הללו ומן הפרשנויות שבאו אחריהן, נוצר כמעט מאליו המבנה הרווח כיום, של פרוש הפשט, ולאחריו התבוננות. מבנה זה מאפשר (לי) יצירתיות רבה יותר, שכן הוא תוחם את מה שדורש תיחום, והגבולות מספקים תמיכה רצויה. קוראי דברים אלה, וגם קוראי הפירושים הבאים, מתבקשים לזכור כי היו אלה צעדי הראשונים, ולכן הפירושים כאן מסורבלים יחסית, חסרים, וגם השפה קצת מוזרה. אני מקווה שמתישהו אתקן את הפרשנויות הראשונות, ואיישם בהם את התבנית הנוחה שהתפתחה עם השנים. מקווה, משום שאינני בטוח שאוכל לעשות כן.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אין איל, פרשת בראשית, תורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s