אין איל (בראשית ג' א' (חלק ב'))

א.ר.ו.כ

והנחש היה ערום מכל חית השדה אשר עשה ה' אלהים ויאמר אל האשה אף כי אמר אלהים לא תאכלו מכל עץ הגן

פשט הפסוק: כפי שנכתב בחלק א'.

התבוננות:
והנחש היה ערום תיבות אלה מהדהדות את הפסוק הקודם: ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו ולא יתבוששו. כלומר הקריאה היא כזו: האדם ואשתו עירומים ואינם מתביישים בכך, והנחש עירום גם כן. אלא שחסר כאן משהו – אין עדות על תחושתו של הנחש ביחס לעירומו. כאילו ניתן לקרוא: האיש ואשתו לא התביישו, אבל הנחש כן התבייש. כאן נפתח פתח להבנת המניע של הנחש: הבושה היא שדחפה אותו לפתות נבראים אחרים, כאילו רצה שותפים לנשיאת העול הכבד, ומצא את האדם ואת אשתו מוכנים לכך ביותר – יותר משאר חיות השדה.
ועסקנו בבושה בפסוק הקודם, שם ראינו את מקורה (שהיא מן היש ולא מן האין), וכיצד היא מן הרע (ושני אלה נרמזים בשורש ב.י.ש). ושני אלה מלמדים יפה על הנחש. אלא שהנחש גם הוא מן האין, שכל הדברים מקורם באין. רק שהבושה, בשבתה בנחש, יוצרת מאזן פגום בתוכו, והיא פועלת בו כמניע לביצוע מעשים רעים, תחת שתרחיקו מעליהם.
[וכך, בהיותם במדבר (פרשת חקת) והם חולים ונגפים במגיפת אלוהים, נרפאים בני ישראל כאשר מביטים הם אל נחש הנחשת אשר עשה משה. ומה עניין זה לזה? נחש נחשת מהו? פשט: נחש עשוי ממתכת הנחשת. ובעומק – נחש נחשת הוא נחש ובת זוגו, הנחשת (כמו גבר-גברת, צלם-צלמת). נחש ונחשת יוצרים גם הם חיים – וכך אלה אשר פעלו נגד החיים בגן העדן (גן העדן הוא החיים עצמם), הם הם הסמלים המשמשים לריפוי העם הנגוע במחלה הנגרמת מ…נשיכת הנחש. ניתן לומר כי משה מרפא את בושת הנחש כאשר הוא מעלה אותו ואת בת זוגו על נס, וכולם מביטים בהם, בחיים שבכח, והבושה נמוגה באור. ריפוי בושתו של הנחש הוא הוא ריפוי המחלה עצמה. ועוד ניתן לומר כי המחלה עצמה משמשת כסות לאור הגדול המרפא את הבושה, וללא המחלה לא ניתן להסתכל באלה השניים. כך שנשמר כאן איזון עדין, ולא ארחיב בזה עוד.]
ערום מכל חית השדה אבל לא מעצמו. בניגוד לאיש ולאישה שהיו ערומים – גם מעצמם, ולכן היו פתוחים לאור ה', הנחש סגור היה לאורו.
ויאמר אל האשה למה פנה בדברים אל האשה דווקא? למה לא פנה אל האיש?
א) שרצה להטביע בה ובבעלה את חותם הבושה, ולכן פנה אליה, כי נוחה היא יותר להתבייש מן האיש. מדוע? כי האיש פוחד מן הבושה מאד, ואין זה קל למושכו אליה, ואילו האשה חוששת ממנה פחות. מדוע? משום שהיא נושאת החיים עצמם, והוא רק המזריע. לכן פנה אל החיים, ונטע בם את בושתו שלו.
עוד: איש מקורו מן האין – חיבור של אי (העדר, חסר. דוגמא: אי-אפשר – שאין אפשרות) עם יש. אי+יש. התכת הניגודים (המתרחשת באות י') יוצרת את האיש. ואילו אמרנו כי בושה היא מן היש בלבד. על כן לא יכול היה לגשת אל האיש, שטבוע בו חותם האין.
אף כי אמר אלוהים לא תאכלו מכל עץ הגן
מה הוא בעצם אומר?
אפשרות אחת היא: על אף שאמר אלוהים שלא לאכול מכל עץ הגן – אני אומר אחרת. אלא שהנחש אינו אומר את שלוש המלים האחרונות, משום שהאישה קוטעת אותו מיד. נעסוק בכך בפסוק הבא.
אפשרות אחרת: אף כי אמר אלוהים (פאוזה) לא תאכלו מכל עץ הגן. כלומר על אף שאמר אלוהים שתאכלו מכל העצים (למעט עץ הדעת) – אני אומר – לא! בקריאה זו כמו אומר הנחש: אני סותר את דברי האלוהים. הוא מעמיד עצמו כיישות נפרדת, שהיא בעלת כח לבטל את דבר האל – בעודה בגן העדן ועוד לפני החטא שביצע האדם. כלומר אלוהים ברא את סתירת עצמו עוד כשעמדה הבריאה כולה על מכונה, ללא פגם וללא רבב.
ועוד: כשבורא האלוהים את השניים אומר להם: אלוהים, פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה – כלומר פונה אליהם בתואר אלוהים, כפי שראינו במקומו. הנחש מצטט את הדברים הללו ואומר לאשה – אף כי אמר אלוהים כלומר על אף שהכתיר אתכם בתואר אלוהים – וככל הנראה נתן לכם כוחות אלוהיים, על אף זאת – אין בכם הכח לאכול מפירות עץ הגן. וכאן הוא מסית אותה בשיטה ילדותית מעט, אבל יעילה – הוא ממעיט מכחה ומיכולותיה, והיא כמעט מחוייבת להוכיח לו את ההיפך. מזימה זו מוסתרת עמוק בכתובים, וכידוע – צלחה לה.

ויש עוד ועוד להוסיף בזה, והזמן קצר והמלאכה מרובה. על כן אעצור כאן, בינתיים.

שנה טובה ומבורכת.
התודה לה' על חסדיו שעשה עמי בשנה זו.
היחוד והיראה לחי עולמים הכתר והכבוד לחי עולמים.

וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר אֶל הָאִשָּׁה אַף כִּי אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן

כ"ט באלול התש"ע, ערב ראש השנה החדשה, התשע"א.
תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה.
אמן.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אין איל, פרשת בראשית, תורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על אין איל (בראשית ג' א' (חלק ב'))

  1. revitaldanieli הגיב:

    תודה
    על הלימוד
    על העומק
    על השפע.
    שנה טובה ומבורכת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s