אין איל (בראשית ד', י"ח – י"ט)

א.ר.ו.כ

ויולד לחנוך את עירד ועירד ילד את מחויאל ומחייאל ילד את מתושאל ומתושאל ילד את למך: ויקח לו למך שתי נשים שם האחת עדה ושם השנית צלה

פשט הפסוקים
התורה מפרטת את השתלשלות הדורות מחנוך בן קין ועד למך. היא מספרת כי למך לוקח שתי נשים ששמותיהן עדה וצלה.

התבוננות
ויולד לחנוך את עירד כלומר בנו של חנוך נקרא עירד. ואין אנו יודעים מי קראו בשם זה, האם הוא עשה כן, האם אמו עשתה כן. ואין אנו יודעים מיהי האם. כל שהתורה אומרת הוא שבנו של חנוך הוא עירד. אבל אמרנו קודם לכן שחנוך הוא עיר, ככתוב, ויהי בנה עיר, ואת זה פירשנו כאילו נאמר מלאך. עיר יולד עירד. כלומר בנו של חנוך קרוי במידת מה על שם אביו. אבל לא זו בלבד, אלא שעירד קרוי גם על שם העיר ששמה חנוך. כי קין בנה עיר וקראה חנוך, וחנוך אומר, לא סתם עיר זאת, כי אם עיר עד או בקצרה, עירד. כלומר העיר הזאת תעמוד לנצח. את התקווה הזאת הוא נוטע בשם בנו.
עוד נציין כאן כי עירד בן יחיד הוא, כאביו, חנוך. כלומר קין מחנך את חנוך על פי מיטב הבנתו, כמו שראינו בפסוק הקודם, וחנוך שומע בקול אביו, ומביא לעולם רק ילד אחד. שושלת קין לא מאמינה בריבוי, בגלל עברה. זאת נראה היטב בפרק הבא, שם בהשתלשלות הדורות נכתב על כל פרט ופרט ויולד בנים ובנות. אבל בשושלת הזאת לא מולידים בנים ובנות. רק אחד. שלתפישת חבריה, יותר מאחד זה מסוכן.
ועירד ילד את מחויאל עירד, השלישי בספירה מקין, והרביעי מאדם וחווה, יולד את מחויאל, הרביעי מקין, החמישי מאדם וחווה. שוב ילד אחד, כלומר עירד מקבל את קוד משפחתו שגורס ילד אחד בלבד. כך ששושלת קין – ביודעין או שלא ביודעין – מפרה את הציווי האלוהי בדבר פריה ורביה.
מחויאל משמעויות אפשריות לשם: האל מחוי, מחינו את האל מחיינו, והוא איננו חלק מהם עוד. אבל שמו של מחויאל נכתב בפסוק הבא מחייאל, וזה נראה הפוך, כאילו הוא מחייה את האל, מחזיר אותו אל תוך קורות המשפחה. שקין יצא מלפני ה', ומחויאל/מחייאל מנסה לחזור ולהכנס אל פניו.
ומחייאל ילד את מתושאל דור חמישי מקין, ושישי מאדם וחווה, ועדיין משפחת קין מוסיפה להוליד ילד אחד בלבד, במה שנדמה כבר לחוק משפחה. ואם בשם אביו של מתושאל היו חיים, הרי ששמו שלו נושא את המוות – מתוְּשְאֹל. אבל שמו גם מעלה שאלות, מתושאל, ששואל שאלות היה. ואם נחבר בניהם, בין המוות לבין השאלות, נעלה שאולי חקר לאחור הרבה, ושאל מה קרה אי אז מקדם, מה עשה אבא, מה עשה אביו, וסבו וכו'.. כך עד קין והבל, עד שגילה את סודו של סב־סבו. ומי ששואל מקבל תשובות, והתשובות משנות אותו.
לפיכך:
ומתושאל ילד את למך מתושאל עדיין שבוי בחוק המשפחתי של הולדת ילד אחד. אבל החינוך שהוא מעניק לבנו משנה את הדברים. כלומר השינוי התודעתי מתרחש אצל מתושאל, אבל הביטוי לשינוי נראה רק אצל בנו, למך, ועוד נראה. וגם קרא שמו למך, וזה שם קצת מוזר. מדוע מוזר? כי הוא שם גנאי. אבל מתושאל לא קרא לבנו בשם גנאי כלל וכלל. זה התפתח דורות רבים רבים אחריו. הוא קראו למך משום שהוא שילב את שתי השאלות שליוו את חייו: למה ואיך: הראשונה מכוונת אל המהות (ל-מה, לאיזו מהות?) והשניה אל האיכות (איך). למה עשה אבא כך? ואיך עשה? וסבא איך עשה? ומה? וכן הלאה עד קין ומעשהו, ואולי עוד יותר. ולמך דור שישי מקין, שביעי מאדם וחווה ומיד נראה מה עושה זה.
ויקח לו למך שתי נשים שלמך "מורד" הוא, שאביו חנכו אחרת. ויחד עם זה, נטוע עמוק בתוך החוק המשפחתי של הולדת ילד אחד. לכן חשב לעצמו "ילוד אחד לאשה אחת, זה החוק. על־כן אקח שתי נשים, וסוף־סוף אשבור את המעגל המשפחתי. לי יהיה יותר מבן אחד". והייתי אומר כי תחילה סבר שאשה אחת אינה יכולה לסייע לו לשבור החוק, שהפנים שאשה אחת יולדת רק בן אחד, ואחר־כך למד אחרת. עמוק נחקק בו חוק המשפחה.

שם האחת עדה ושם השנית צלה
ולראשונה מאז חוה, מזה שבעה דורות, מספרת התורה את שם הנשים ובעזרת ה' נעמוד על כך בהמשך. והייתי אומר שאחת ענתה לו על שאלת למה, ואחת על שאלת איך. ואולי נגלה יותר בפסוקים הבאים.

השבח לאל עולם על אלה הדברים שעברו בי, ולא ידעתים קודם לכן.
ומה שחיסרתי יושלם ומה שפגמתי יתוקן בחסדי ה' הנאמנים. והרבה חיסרתי ופגמתי.
הגדולה והגבורה לחי עולמים, הדעה והדבור לחי עולמים.
כ"ב באב התשע"א.

וַיִּוָּלֵד לַחֲנוֹךְ אֶת עִירָד וְעִירָד יָלַד אֶת מְחוּיָאֵל וּמְחִיָּיאֵל יָלַד אֶת מְתוּשָׁאֵל וּמְתוּשָׁאֵל יָלַד אֶת לָמֶךְ: וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם הָאַחַת עָדָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אין איל, פרשת בראשית, תורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s