אין איל (תהלים פ"ט, מ"ט)

א.ר.ו.כ

ובחרת בחיים

מִי גֶבֶר יחְיֶה וְלֹא יִרְאֶה מָּוֶת יְמַלֵּט נַפְשׁוֹ מִיַּד שְׁאוֹל סֶלָה

פשט הפסוק
מי האדם אשר לא ימות, שהרי כולם מתים בסופו של דבר.

מדרש
מי גבר? יחיה!
כלומר: מי הגבר אשר יעז לחיות חיים אמיתיים? היש כאן אחד כזה? היש שניים? אם אתה באמת גבר, חייה את החיים בכל לבבך, ובכל נפשך ובכל מאודך, ודע כי על כל אלה יביאך האלוהים במשפט.
ועוד דע שחיים אמיתיים הם התורה לבדה, וכל השאר הבל ורעות רוח.
ויש מקום להבל ולרעות רוח, אבל את יניקת החיים ממש מן התורה, ואל התורה.

או אז: לא יראה מוות, שאלה שאינם חיים חיי תורה רואים מוות בכל מקום, ואילו החי באמת רואה באמת, שאין מה לראות, ואין מה לדעת, כי הכל בא ממנו, והכל אליו הולך, ואילו אתה או את, צינורות
המובילים את החיים מעצמם אל עצמם, ובתוך כך מתחיים.

ימלט נפשו
שהנפש אשר נעה ונדה על פני עניינים רבים לענות בם, ועוברת מדבר לדבר, ומתעניינת בזה ובההוא, היא נחה, כאילו יצקו מלט אל תוכה, והיא רואה דבר אחד לבד. וזה בבדיחות הדעת, אולי,
אבל ימלט לשון המלטה, שיוליד את נפשו סוף סוף, באמת ואל החיים.

מיד שאול
שלא יפול בשאלות ובספקות.
שלא תהיינה טעויות: אותו אדם חי, הוא ישאל שאלות ללא הרף, הרי מיד שאול יוולד, שהשאול הוא המיילדת. אבל לא יכשל בשאלות, והן לא תהוונה אבני נגף עבורו. רק מראי מקום, שבילים אל האחד.
כך לא יבוא מן השאלות אל השָּאוּל, אל זה אשר יש להחזירו בסוף השימוש. אדם זה לא יישאל את נפשו למות, אלא יוולד אל החיים ממש.

סלה
משום מה בתיבה זו מרובות אי ההבנות. משמעה: לעד ולעולם. או: לעולם ועד. ואפשר גם לנצח או לנצח נצחים. ואין לטעות עוד.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אין איל, משה, תהלים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s