אין איל (בראשית י"ב, ד' – ו')

א.ר.ו.כ

ובחרת בחיים

וילך אברם כאשר דבר אליו ה' וילך אתו לוט ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן: ויקח אברם את שרי אשתו ואת לוט בן אחיו ואת כל רכושם אשר רכשו ואת הנפש אשר עשו בחרן ויצאו ללכת ארצה כנען ויבאו ארצה כנען: ויעבר אברם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה והכנעני אז בארץ

פשט הפסוקים
בגיל שבעים וחמש יוצא אברם מחרן והולך לכנען. עמו הולכים אשתו, שרי, ובן אחיו, לוט, והם לוקחים עמם את כל רכושם. בהגיעו לכנען ממשיך אברם במסעו ותר את הארץ, עד שמגיע לאלון מורה, שהוא שם אחר לשכם, או שהוא סמוך לה. והכנעני אז בארץ.

התבוננות
ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן
ואם בשילוחי קנין עסקינן, הרי שזמן רב התעכב השלוח במשפחת אברם, וזה עניין, שלא יכול היה לצאת אל חייו קודם שעזב בית אביו. ולא עזב, אלא יצא אחרי מות אביו ואחר שקיבל צו מן האל. עניין זה מרמז על יחסו של אברם למשפחה בכלל, ובפרט לאביו ולבן אחיו, ועוד נעסוק בזה.
וגם יש לומר שאמר לו האל – לך לך… ומבית אביך, אבל בקחתו עמו את לוט, לא עשה כן – שלא הלך מבית אביו, אלא הביאו עמו (שלוט הוא מבית אביו). וזה מעניין מאד, והתורה אינה עוסקת בזה כלל. להיפך, היא רואה את מעשי אברם כאילו נעשים על פי הציווי, שכתוב וילך אברם כאשר דבר אליו ה'.

עוד נכתוב כי שוב רואים אנו שתי גרסאות. על פי האחת (פסוק ד') לוט הולך עם אברם לארץ כנען. ועל פי השנייה, (פסוק ה'), אברם לוקח את לוט עמו. מה נכון? שתיהן נכונות. שמצד לוט – רצה ללכת הוא עם דודו. ומצד אברם, רצה לקחת את בן אחיו עמו. ואין כאן חילוק משמעותי.

הרכוש
מלמד שעקרו שלא על מנת לחזור.

הנפש אשר עשו בחרן
פירושים רבים לו, ורובם מדברים על היותו של אברם מלמד אנשים את דבר האחד שנגלה לו. ואלה באו עמו לכנען.

ויצאו ויבאו
כולם יחד, אברם, שרי, לוט והנפש אשר עשו, כולם ידעו את זמן היציאה ויצאו יחד, וכולם ידעו את יעד המסע, ובאו יחד.

ויעבר אברם בארץ
הוא לבדו? או ששם אברם כולל כעת כולם? תשובה חיובית לשתי השאלות. שמשבאו לכנען הפך הכלל לטפל, ואברם לעיקר, והוא ורק הוא ידע את מקום הטיית האוהל. והשאר הולכים באשר הולך הוא, ויושבים באשר יושב הוא. והם אינם יודעים היכן ומה ולמה. וגם הוא אינו יודע. אלא שכשתבוא ידיעה, תבוא באברם. לכן אלון מורה. אל – און – מורה. כחו של האל הוא המורה לאברם את הדרך ואולי שהאל הינו הכח המורה לאברם את הדרך.

עוד פירוש לשלוש התיבות: שם אברם הוא שעובר בארץ, כשמועה. שיושב הארץ, הכנעני, שמע שמעו של אברם. ושמע זה הגיע עד שכם, עד אלון מורה.

והכנעני אז בארץ
ושם הארץ כנען, וברי שהכנעני. ואלה התיבות מרמזות כי לא ברור הדבר כלל וכלל, ואנו נראה בהמשך. מה נראה? שהיא נקראת בשמה על שום שכאשר בא אליה אברם ישב בה הכנעני. אבל לא היתה בבעלותו. כי הארץ הזאת, כנען, עניינה אחר. מיוחד הוא. וכל ספר התורה, וכל שאר ספרים, באים ללמדנו ייחודה של כנען, ומי יתן ונלמד.

שבח לאל חי עולמים על אלה הדברים שעברו בי.
ואשר חיסרתי יושלם, ואשר פגמתי יתוקן, והרבה חיסרתי, ואתפלל כי לא רבו פגמי.
הפדות והפאר לחי עולמים, הצבי והצדק לחי עולמים.
אור לרביעי בשבת, כ"ח באייר, פרשת נשא, 43 ימים לעומר, יפו.

וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן: וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן: וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אין איל, משה, פרשת לך לך, תורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s