אין איל (בראשית י"ג, ח' – ט')

א.ר.ו.כ

ובחרת בחיים

ויאמר אברם אל לוט אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רעי ובין רעיך כי אנשים אחים אנחנו: הלא כל הארץ לפניך הפרד נא מעלי אם השמאל ואימנה ואם הימין ואשמאילה

פשט הפסוקים
אברם מבקש ליישב את הסכסוך עם לוט, והוא פונה אליו בדברים על מנת לפייסו. הוא מציע שמחנה לוט ילך לכיוון אחד, ומחנהו שלו, מחנה אברם, ילך לכיוון המנוגד.

התבוננות
אלה הם דבריו הראשונים של אברם ללוט, ועיקרם – פיוס. אמרנו בסוף הפסוק הקודם שמן הסכסוך בין העובדים ניתן ללמוד על הסכסוך בין האדונים, והנה אברם עצמו מאשר זאת בדבריו: אל נא תהי מריבה ביני ובינך, ולא כתבה תורה כי היתה מריבה בין לוט לאברם, רק בין הרועים. ומכאן שהסתכסכו גם הם, והדבר גרם אי נחת לאברם, שהיה מחוייב ללוט, שהוא בן האח שמת, והוא (לוט) כלכל אותו עד אשר נפתחה לו קרן שפע (וגם זה פירשנו בפסוק הקודם).

אנשים אחים אנחנו
יש לנו להתבונן בדבריו של אברם, ולראות כיצד הוא מבין את ערכי המשפחה. שעד כה לא ראינו הרבה אחוות אחים בתורה, החל מקין והבל, שעצם קיומם מהווה סתירה לכל הידוע לנו, דרך שם חם ויפת שאמנם לא פשעו זה בזה, אבל גם לא הציגו יחסי אחווה דגולים, והתפצלו עד כדי יצירת עמים, וכעת אברם ולוט, שהם אינם אחים, כי אם דוד ואחיין. ואף על פי כן מציג אברם את הדברים כאילו היה לוט אחיו ממש, הווי אומר – זה המאחה אותו, המשלים אותו לכדי אחד. זה מתיישב גם עם ראשית דבריו ללוט – אל נא תהי מריבה ביני ובינך – שהוא מציב את לוט במדרגה שווה לו. הוא לא מתנשא מעל לוט, הוא לא מזכיר כי השליחות היא שלו, לא מזכיר שהקריאה האלוהית אליו נועדה, וכי הוא האחראי להמצאותם בארץ כנען. אף לא מבקש מלוט לעזוב את הארץ ולשוב לאור כשדים, או לחרן. רק להפרד. ילך איש למקומו. ויש בזה חכמה גדולה.

עוד: אנו באים כאן אל ראשיתה של סתירת עומק: מחד – אנשים אחים אנחנו, אחים לשון אחדות, ועסקנו בזה הרבה וכל זה בתוך אחד היה אברהם שמלווה את הפירוש הזה לכל אורכו. ומנגד – הפרד נא מעלי. איש האחדות מבקש פירוד. אבל לא היא. לא מצד אברם. רק מצד לוט. שכתוב: הִפּרד. אתה תפרד, אתה – לוט. שאני, אברם, אינני נפרד ממך כלל. אברם מבין שלוט אינו תופש את האחדות כפי שהוא תופש אותה, ועל כן משחרר אותו מהתעסקות מיותרת במה שמעבר לכוחותיו. הוא אינו משקר ואינו מכחד. הוא אומר: אנשים אחים אנחנו. וכשתבוא מאוחר יותר הודעה על כך שלוט נפל בשבי, תכתוב תורה: וישמע אברם כי נשבה אחיו, והרי נגלה שמצד אברם לוט הוא אכן אח לו, וברי כי לא במובן הביולוגי, אלא במובן האחדותי. אם כן, לוט נפרד מאברם, אברם איננו נפרד מלוט.
נסכם: איש האחדות יודע פירוד מהו, ואף נזקק לו. שעל מנת להיות אחד, עליך לכלול את הפירוד באחדותך. אין דרך אחרת.

הלא כל־הארץ לפניך
ולא לפני. שלי רק הארץ הזאת נתונה, שהיא הבטחה לי מאת אלוהים אחד. אבל אתה יכול ללכת לכל אשר תרצה. לפיכך:
אם השמאל ואימנה ואם הימין ואשמאילה
אני נשאר כאן. אם תלך שמאלה – אהיה מימינך. ואם תלך ימינה, תמצאני לשמאלך. אבל אני ממקומי לא זז, שכן אני במקומי.
וזה עניין יפה, ואחריתו למדתי מאיש טוב מאד, צ. לוי שמו.
כן יש להוסיף את עניין ההשלמה, האופייני לאברם. שהמשלים לימין שמאל הוא, והמשלים לשמאל, ימין הוא. ואברם אינו מהסס לבחור צד כלשהו, שכן הדבר חיוני לשלמות האחד. ומכאן מקור כחו, ומכאן נביעת פעולתו.

שיר ושבח לאל עולם על הדברים ששם בפי.
ואשר חיסרתי יושלם ואשר פגמתי יתוקן בחסדיו המרובים.
הזיו והזוהר לחי עולמים החיל והחוסן לחי עולמים.
אור ליום חמישי בשבת בלק, ערב ה' בתמוז התשע"ד, יפו.

וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ: הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אין איל, משה, פרשת לך לך, תורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s