אין איל (בראשית י"ד, ג')

א.ר.ו.כ

ובחרת בחיים

כל אלה חברו אל עמק השדים הוא ים המלח

פשט הפסוק
כל המלכים, כל התשעה, מתכנסים במקום ששמו עמק השדים שנקרא גם ים המלח.

התבוננות
כל אלה

גימטריה אלהים. וכבר כתבנו כל אלה כולם, על כל רמזים ושברי רמזים שבהם, על עברם ועל עתידם. וראינו כיצד רומזים שמותיהם למרידה באל האחד, ולניסיון להציב לו חלופה אחת, או חלופות הרבה. אבל בחבירתם אל אותו העמק, עולים הם במספר אלהים, כמו היה כל אחד מהם שבר מפני האלוהות, וחיבורם מצטרף לכדי תמונת ה' השלמה, והיא תמונה שאין להביט.

חברו
לשון חיבור, כמובן, ובזה אנו מדברים, וראינו עניינה של מלחמה, שיש בה מן ההֶלְחֵם, ריתוך נפרדים לכדי מבנה שלם. שלם במובן המתמטי: אחד.
אם כן התשעה (ופלא בעיני שזו השנה שזה אך החלה) מתאחדים.
עם מי? פשט הוא שמתאחדים הם זה עם זה, ובכך אנו מדברים. אלא שהפסוק גורס אחרת: הם מתאחדים עם המקום שאליו באו. החבירה איננה בין צבאות ומלכים, ארבעה אל חמישה, אלא אל עמק השדים. כמו היה העמק הגורם העשירי, עוד אחד מן הפיסות המרכיבות את התמונה השלמה, התמונה שאין להביט.

עמק השדים הוא ים המלח
ואנו יודעים כבר שם שנתנו בו עמי עולם, ואנו קיבלנו, והוא שם ים המות. וזה נוגע לענייננו.
עמק השדים מהו? יש מי שיאמר שנקרא כך על שם הסיד, בורות שהכילו סיד או חמר, וגם הפסוקים אחר כך אומרים בארת בארת חמר, וכל זה יפה מאד. אבל אנו מצאנו שדים שנגזר משֹהדותא, שֹהד, לשון עַדות, עַד, ולפיכך עמק השדים הוא עמק העדים, אלה אשר באים להעיד. להעיד מה? עדות אמת או עדות שקר? להעיד שבאנו מפורדים ונמצאנו אחדים? להעיד על אמיתת המצאו? להיות נוכחים בעת ההתרחשות? ובאמת איני יודע. אבל העדות עניין יפה הוא.
ועוד יש לציין שדים לשון שד משחת, קטב מרירי, מזיק מחבל ומשחית. ובאים התשעה אל השדים, כמו היתה מלחמתם פולחן שטני, דם המוקרב לאיזה מולך כחלק מהפיכת עצמם לאלוהות. ונמצאו נפסדים. ואכן מצאנו רמז, שטן גימטריה השדים, וכך עמק השדים מרמז לעמק השטן, וזה מעניין מאד, ומתאים לפרוש הדברים כפי שנמצא לנו.
עוד יש לציין תיבת עמק והיא מעידה על עצמה. שעמוקה היא. והרי בקעת ים המלח מהווה את המקום היבשתי הנמוך ביותר בעולם כולו. שאין מקום נמוך ממנה. ולשם, אל עומקי עמקים ותהומי תהומות, באים התשעה על מנת להלחם זה בזה, להלחם זה לזה, ומרחקם מן השמים רב ביותר, שאין למטה ממנו, והמוות נכרך בשמו. ודווקא שם מתגלה אחדותו העילאה, שאין הוא חף מדבר, ולית אתר פנוי מיניה, ועל־כן משם דייקא יכנסו בני ישראל אל ארץ כנען, שעליהם יהיה לעלות מן המקום הנמוך ביותר, אל המקום אשר יבחר, על מנת להקים ממלכתם בכנען. ואין כוונתי לחלוק על נישאותם של רכסי ההרים הגדולים, שהם גבוהים יותר מעיר שלם, והודם ניכר בהם למרחוק, ויפים הם עד מאד. אלא שהם במקומם נטועים, ואילו בירושלים טמון הכח להגביה עצמה עד בלי גבול וחקר, מעיר של מטה עד עיר של מעלה. וכל זה ביחס לבסיס שאיננו מפלס פני הים, כפי שנוהגים כיום, אלא עמק השדים הוא ים המלח. וגם על זה יש לחשוב כאשר באים לחקור את ציווי על כל קרבנך תקריב מלח, שבהעלאת נפש החי אל האלוהים על מנת לכפר על חטאים, או על מנת להודות, או על מנת לקיים מצווה, אנו מעלים גם את המלח, שאמנם מישור הייחוס הנמוך ביותר הוא, אבל משמר זכרם של תשעה מלכים, זכרון המוות, מקום שבתם של שדים שהפכו לעדים, ורק כך נשלמת העלאת הקרבן, שעליה להעלות ה-כ-ל, מן הנמוך מכל אל הגבוה לאין שיעור. וזה עניין עמק, שמצד הגופים איזור גיאורפי נמוך הוא, אבל בתחום הרעיון מוליכה ההעמקה אל גבהים אדירים עד בלי די.

שבחים והלל לה' יתברך על אלה הדברים שעברו בי.
ואשר חיסרתי יושלם ואשר פגמתי יתוקן, שרב עד מאד חסדו.
הקריאה והקדושה לחי עולמים הרון והרוממות לחי עולמים.
אור לשני בשבת, ד' בתשרי התשע"ה, עשרת ימי תשובה, יפו.

כָּל אֵלֶּה חָבְרוּ אֶל עֵמֶק הַשִּׂדִּים הוּא יָם הַמֶּלַח

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אין איל, משה, פירוש בראשית, פרשת לך לך. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s